Därför behöver du rörlighetsträning

Hur ofta tränar du din rörlighet?
Rörlighetsträning har nästan alla nytta av, både elitidrottaren och stillasittaren. Genom att förbättra din aktiva rörlighet kan du träna bättre, motverka stelhet och skador samt få bättre hållning.  

Aktiv rörlighet och passiv rörlighet
Rörlighet kan delas upp i två kategorier, aktiv rörlighet och passiv rörlighet. Den aktiva rörligheten är hur rörlig du är med egen muskelkraft.
Den passiva rörligheten är hur rörlig du är med hjälp av tryck utifrån, exempelvis om du med hjälp av handen drar upp din fot bakom rumpan för att stretcha framsida lår.
I den passiva rörligheten har vi oftast ett större rörelseomfång än i den aktiva. För att bli rörligare behövs övning i både den passiva och den aktiva rörligheten.

Därför ska du rörlighetsträna
Utövar du någon idrott eller annan fysisk aktivitet ger god rörlighet mängder med fördelar i din träning. Du blir stabil och kan kontrollera dina rörelser bättre och minskar på så vis skaderisken.
Rörlighetsträning är också viktigt för den vanliga motionären och de som inte tränar alls. Många har arbeten där de för det mesta sitter eller står still. Det statiska arbetet gör kroppen stel och instabil och ofta lider nacke och rygg av detta.
Rörlighetsträning gör det möjligt att använda kroppen på ett bra och effektivt sätt, även i vardagslivet. Genom att följa upp det statiska arbetet med rörlighetsträning kan du förbättra din hållning och minska smärtor i kroppen.

Börja med rörlighetsträning
Först och främst är det viktigt att tänka på att rörlighetsträning är individuell. Har du någon skada eller andra speciella behov är du välkommen att kontakta Spinex Naprapater för att komma igång med din träning snabbt och på ett säkert vis.

Första steget mot ökad rörlighet är att testa sig själv. Exempel på två av många klassiska övningar som kan fungera som måttstock på din rörlighet i vissa delar av kroppen är:

  • Sätt dig på huk. Kan du sitta ner med hela fötterna i marken utan att hålla i dig eller ramlar du bakåt?
  • Stå upp och luta dig framåt med raka ben. Hur långt når du med händerna när du sträcker dig mot marken?

När du känt efter och testat dig själv har du ett utgångsläge som du kan jämföra med när du har kommit en bit med din rörlighetsträning, du kommer snart märka skillnad!
Jobba med korta, enkla pass ofta, över en längre tid. Träna försiktigt och långsamt, det ska kännas att du sträcker ordentligt men inte vara smärtsamt.

Ett antal rörelser som du kan börja med finns här på hemsidan.

Det kan hända att du behöver hjälp, en knuff i rätt riktning, om du upplever att någon eller några rörelser är svåra att påverka med din träning. Kom du gärna till oss så hjälper vi dig att komma vidare.
Efter en undersökning och eventuellt behandlingar kan vi sätta ihop ett individuellt anpassat träningsprogram till dig.
Enklast bokar du din tid på www.spinexnaprapater.se